Ako zarobiť na internete s príkladmi zo Slovenska

A

Pracovať z domu alebo z kaviarne…? Kedykoľvek…? Znie to určite lákavo. Kto by teda nechcel vedieť, ako zarobiť na internete.

Je skvelé, že si natrafil na tento článok. Internet je totiž plný návodov, ktoré ti predostrú nesprávne spôsoby a veľmi rýchlo zničia tvoje predstavy…

Nenechaj sa nalákať na rýchle zárobky a sľuby o pasívnom príjme. To sú špekulácie.

Špekuláciám sa chceš vo vlastnom záujme vyhnúť.

Špekulácie ľahko odhalíš, keď ti niekto hovorí, ako zarobiť na internete…

  • rýchlo,
  • s minimom námahy,
  • bez pridanej hodnoty.

Príkladom sú pyramídové schémy, špekulácie na finančných trhoch či s kryptomenami, online gambling, apod.

Tento článok je o poctivých spôsoboch, ako zarobiť na internete.

Výborne to vystihol Štefan Polgári touto vetou: „V online marketingu sa pohybujem už od svojich asi 15 rokov, čiže je to už nejaký ten piatok. Čo som sa za tých 14 rokov naučil? Že nič nie je zadarmo a ani ľahké.“

Hlavným znakom poctivého spôsobu zarábania je pridaná hodnota. Každý biznis na svete, či ide o obrovskú nadnárodnú spoločnosť alebo začínajúceho podnikateľa, získava príjem na základe toho, že vytvára pridanú hodnotu.

Zapamätaj si: Čím viac pridanej hodnoty niekomu dokážeš dať, tým lepšie budeš odmenený.

S týmto na pamäti si teraz ukážeme všetky možnosti, ako zarobiť na internete. Dozvieš sa výhody a nevýhody každej z nich a budeš si vedieť vybrať tú najlepšiu pre seba.

Na stiahnutieK tomuto článku si zadarmo stiahni rozhodovaciu mapu, kde som to všetko zhrnul v jednoduchom náčrte.

Poctivé spôsoby, ako zarobiť na internete

Existuje päť možností, ako zarobiť na internete:

  1. Predávaš svoj čas
  2. Predávaš informácie
  3. Predávaš produkt
  4. Predávaš službu
  5. Prenajímaš software

Tieto kategórie sú zoradené podľa náročnosti, ako jednoducho sa s nimi dá začať. Platí pravidlo, že čím ťažšie sa dá začať, tým viac môžeš zarábať.

Teraz si to vysvetlíme na príkladoch. Ak chceš vybrať tú najlepšiu voľbu pre seba v rýchlosti, stiahni si rozhodovaciu mapu.

1. Predávaš svoj čas

Jednoducho dostávaš zaplatené za každú odrobenú hodinu práce. Patria sem freelanceri a konzultanti.

S týmto typom práce je najľahšie začať. Stačí ti:

  • nájsť si voľný čas, ktorý do toho môžeš vložiť,
  • ponúknuť niečo, v čom si dobrý.

Napríklad, rád píšeš a vieš si na to vyhradiť hodinu denne. Staneš sa freelancerom v oblasti copywritingu. Niekto si ťa najme, aby si mu napísal článok. Vložíš do toho svoj čas, talent, schopnosti a dostaneš odmenu.

S dobrými znalosťami cudzích jazykov môžeš využiť radu Martina Hlinku: „Pracuj pre zahraničných klientov. Nielenže sa nemusíš učiť všetky veci okolo podnikania, dokonca je možné a aj pravdepodobné, že prácou pre zahraničných klientov z vyspelých krajín zarobíš viac peňazí, ako keby si podnikal na Slovensku.“

Ak ti to ide dobre a začnú sa ti klienti hromadiť, čoskoro narazíš na limit svojich časových možností. Veď deň má predsa len iba 24 hodín. Vtedy máš na výber:

  1. zvýšiť svoju cenu za hodinu,
  2. najať si ľudí, ktorí ti budú pomáhať.

Ak si zvolíš tú druhú možnosť, vo svojej podstate prechádzaš do inej kategórie internetového príjmu – predávanie služby. Dostaneme sa k tomu čoskoro. No ešte predtým sa pozrime na niečo ľahšie, a tým je predávanie informácií.

2. Predávaš informácie

Toto je perfektný spôsob, ak máš schopnosť prijímať informácie a dobre ich podať ostatným. Ak ich podávaš v textovej forme, stávaš sa blogerom; ak sú vo video forme, stávaš sa Youtuberom.

Existujú tri spôsoby, ako zarobiť na internete predajom informácii:

  • reklama,
  • affiliate,
  • vedomostné balíčky.

Pozrime sa na všetky tri.

Ako zarobiť na internete cez reklamu

Stačí si dať na blog alebo Youtube reklamu od Googlu. Za každý preklik z reklamy získavaš nejaké centy. Ak máš dostatok ľudí, ktorí u teba reklamu vidia a klikajú na ňu, môžu sa ti tieto centy narátať na slušný zárobok.

Zárobok je podmienený veľkým počtom návštevníkov.

Ako zarobiť na internete cez affiliate

Pri affiliate odkazuješ ľudí na nákup produktov alebo služieb niekoho iného. Napríklad, urobíš recenziu mobilu a pošleš druhých, aby si ten mobil kúpili na Alze. Za každý uskutočnený predaj dostaneš províziu. Špecifickou kategóriou affiliate sa v poslednej dobe stali influenceri.

Zárobok je podmienený tým, že ľudia veria tvojmu názoru.

Ako zarobiť na internete cez vedomostné balíčky

Z informácii vytvoríš ucelený obsah, ktorý si ľudia kúpia, aby si zjednodušili cestu ku svojmu cieľu. Napríklad, vieš dobre variť, tak urobíš e-knihu s návodom, ako vyčarovať dobré jedlo. Okrem e-knihy tomu môžeš dať aj rôzne iné podoby – napríklad audio nahrávky, videá, testy alebo iné formy online kurzu.

Teda oproti affiliate tu predávaš niečo vlastné. Skvele to zhrnul Peter Čelko: „Na vlastnom produkte získate jednu obrovskú výhodu oproti affilliate a tým je to, že budete mať 100% peňazí z predaja.“

Zárobok je podmienený tým, že ľudia ťa považujú za autoritu v danej téme.

3. Predávaš produkt

Do tejto kategórie patria eshopy.

Väčšina veľkých eshopov na slovensku iba českými pobočkami (Alza, Mall, Hej). No na niekoľko rýdzo slovenských môžeme byť právom hrdí. Jedným z nich je GymBeam. Odporúčam toto video zakladateľa Dalibora Cicmana o tom, ako vytvoriť stratégiu pre konkurencieschopný online projekt.

Najlepším spôsobom, ako sa dnes ešte dá s novým eshopom uspieť, je obsadiť menší, presne definovaný segment potenciálnych zákazníkov.

Zaujímavosťou predaju cez internet je, že produkty nemusíš ani vlastniť, ani skladovať. Volá sa to dropshipping. Staráš sa iba o predaj a marketing. Keď si zákazník od teba niečo kúpi, prijmeš platbu a pošleš objednávku distribútorovi, ktorý produkt zákazníkovi odošle. Následne ti distribútor vyfakturuje jeho cenu.

Nevýhodou je, že trh s eshopmi je už poriadne presýtený. Existujú tisícky malých eshopov, ktoré sú postupne vytláčané najväčšími gigantami. Pripomína to oligarchiu.

4. Predávaš službu

Typickým príkladom v dnešnej dobe sú agentúry pre digitálny marketing, SEO agentúry, agentúry pre tvorbu webstránok a designu.

Veľa úspešných freelancerov si časom vytvorí vlastnú agentúru. To je aj prípad pracovitého a nadaného Rolanda Vojkovského. Začal ako freelancer ponúkaním SEO služieb a linkbuildingu. Dnes vlastní svoju vlastnú SEO agentúru, ktorá konečne rozvírila vody slovenského SEO trhu a priniesla novú dávku poctivosti a čistej dravosti.

Keď som sa Rolanda opýtal, čo považuje za najdôležitejšie pri prechode z freelancingu na vytvorenie úspešnej agentúry, udrel klinec po hlavičke: „Procedúry. Pokiaľ nebudete mať na väčšinu vašej práce detailne napísané postupy, tak prechod z freelancingu na agentúru bude veľmi ťažký. Kedykoľvek sa pristihnete pri tom, že robíte niečo, čo ste už predtým robili, začnite písať procedúru. Na jednej procedúre síce agentúru nepostavíte, ale je to skvelý začiatok. Pre viac informácii o procedúrach odporúčam knihu Work the System (dostupná aj zadarmo).”

Podobne to zhrnul aj Michal Kopecký: „Dôležitejšie ako samotná činnosť, ktorú budeš robiť, je to, akú máš Stratégiu a aké Systémy využívaš na získavanie a udržiavanie si peňazí.“

Výhodou agentúry je, že už nepredávaš svoj čas, takže nie si obmedzený na 24 hodín denne. Pre tvoju agentúru pracujú iní ľudia a ak rastie počet zákazníkov, môžeš najímať ďalších a ďalších.

Nevýhodou je, že potrebuješ oveľa väčší kapitál, dostatok stálych zákazníkov a v neposlednom rade musíš zmeniť svoje pôsobenie (čo nemusí vyhovovať každému). Miesto sústredenia sa na samotný typ práce, s ktorým si začal ako freelancer, teraz sa treba sústrediť skôr na riadenie (Roland teraz praktikuje svoje manažérske schopnosti, vytvára procedúry a udržuje rast firmy).

5. Prenajímaš software

Máš software a miesto toho, že by si ho predal jednorazovo, k nemu radšej prenajímaš prístup na časovo obmedzené obdobie. Volá sa to SaaS, čo je skratka anglického Software as a Service.

Táto možnosť, ako zarobiť na internete, za posledných pár rokov vystrelila do nebeských výšin.

Od gigantov, ako sú Microsoft, Adobe alebo slovenský ESET, až po malé a stredné firmy ako sme my so Speaking Friends alebo ďalší nadaní Slováci zo SuperFaktúry, nikto si nevie tento skvelý biznis model vynachváliť.

Keď som sa Superfaktúry opýtal, čo pokladajú za najdôležitejšie pre úspech SaaS spoločnosti na Slovensku, ich spoluzakladateľ a hlavný vývojár Peter Pech to zhrnul veľmi pekne v troch bodoch:

  • vytrvalosť – ísť za cieľom napriek občasným čiastkovým neúspechom,
  • poctivosť pri vývoji – účelové skratky sa neoplácajú,
  • a otvorená komunikácia s klientami – často sa vracia späť v tom najpozitívnejšom zmysle.

Napriek tomu, že nie je ľahké úspešný SaaS biznis vybudovať, má dve obrovské výhody. Prvou je presnejší odhad budúcich obratov. Druhý je zvýšení príjem na jedného zákazníka. Inými slovami, ak je zákazník spokojný, tak bude s prenájmom tvojho softwaru pokračovať. Tým vieš do budúcnosti lepšie odhadnúť svoje obraty a zároveň sa podstatne zvýši priemerná hodnota zákazníka oproti jednorazovému predaju.

Nevýhodou samozrejme je, že musíš mať kvalitný software. Preto je táto možnosť najťažšia zo všetkých. Nám napríklad trvalo niekoľko rokov, než sme Speaking Friends vyvinuli naplno (a počas toho sme urobili mnoho chýb).

Zvoľ si spôsob, ako zarobiť na internete

Týchto päť spôsobov, ako zarobiť na internete, sa líši v dvoch ohľadoch:

  • náročnosť (ako ťažké je začať),
  • potenciál (koľko sa z toho dá zarobiť).

Čím náročnejší je vstup na trh, tým väčší potenciál pre vyšší zisk.

Ak s prácou na internete len začínaš, choď na to postupne. Začni prvým spôsobom (predávanie času) a poctivo si odvádzaj svoju prácu. Ak budeš sebavedomý a produktívny, čoskoro sa ti sama začne otvárať cesta k ďalším a produktívnejším typom biznisu, rovnako ako Rolandovi.

Na záver ešte dodám skvelú odpoveď, ktorú poslal Lubo Jurík na moju otázku, čo je najdôležitejšie pre vytvorenie úspešného online biznisu:

„Pre vytvorenie úspešného online podnikania je dôležitých množstvo vecí, no ak mám vybrať iba jednu, tak je ňou schopnosť sebareflexie. Naivný človek uspeje iba ťažko. Arogantný človek taktiež iba ťažko dosiahne dlhodobý, udržateľný úspech. Pri podnikaní, či už offline, alebo online, je nevyhnutné vedieť nie iba niečo vytvoriť, ale taktiež svoj výsledok potom zhodnotiť a upravovať, vylepšovať, meniť. Prijať svoje chyby a poučiť sa z nich. Neustále sa snažiť rásť a zlepšovať. To je cesta k dlhodobému úspechu.“

S Lubom plne súhlasím.

A teraz je rad na tebe.

Nestrácaj čas a naplň svoj potenciál. Vytvor vlastný online biznis, jeden z tých poctivých, kedy pomáhaš druhým ľuďom.

Teraz už vieš, aké máš možnosti. Stačí si vybrať a začať. Ak si tak ešte neurobil, stiahni si rozhodovaciu mapu, ktorá ťa prevedie výberom takého spôsobu, ako zarobiť na internete, ktorý najviac vyhovuje tvojej súčasnej situácii.

Ak máš otázky alebo sa chceš podeliť o svoje myšlienky na túto tému, daj vedieť v komentári.

Dostaňme spolu tento článok k viacerým ľuďom. Zdieľaj tu:

O autorovi

Avatar photo
Ján Cibulka

Píšem o osobnom rozvoji a podnikaní na internete.