Kompletný návod pre affiliate marketing

K

Affiliate marketing znamená propagovať produkt, ktorý vytvorila iná firma, výmenou za podiel na tržbách.

Je to relatívne jednoduchý spôsob, ako zarobiť na internete, pretože netreba vytvárať vlastný produkt. Miesto toho sa propaguje produkt niekoho iného a on sa za to podelí o zisk.

K článku som pripravil aj zoznam piatich krokov, ktoré ťa prevedú spustením úspešného affiliate marketingu. Stiahni si zoznam zdarma kliknutím sem.

Affiliate marketing na Slovensku

Existujú dva spôsoby, ako začať s affiliate marketingom na Slovensku.

Prvý spôsob je pustiť sa do samostatného affiliate programu. Stačí si nájsť predajcu, ktorý ponúka partnerskú províziu za pomoc pri predaji (skús vygúgliť „affiliate program“). Na Slovensku ponúkajú takúto možnosť v podstate všetky veľké eshopy: napríklad Alza, Hej, Martinus, prípadne cenový agregátor Heureka.

Druhý spôsob je vstúpiť do affiliate siete. Taká sieť ponúka na výber veľký počet predajcov a produktov. Na Slovensku sú to napríklad DognetAffiliatePort, VivNetworks, Affial.

Ako sa dozvieš aj v nasledujúcom videu, affiliate marketing a freelancing sú najobľúbenejšie spôsoby, ako zarobiť na internete:

Koľko sa dá zarobiť cez affiliate marketing

Tvoj zárobok sa odvíja od piatich faktorov:

  • Veľkosť tvojho publika
    Tvoje publikum môže mať rôzne podoby: čitatelia blogu, odoberatelia Youtube kanálu, fanúšikovia na sociálnych sieťach, apod.
  • Lojalita tvojho publika
    Keďže chceš svojmu publiku odporúčať nejaké produkty a služby, musia tvojmu názoru veriť. Čím viac si pre nich autoritou, tým viac budú mať záujem na základe tvojich odporúčaní niečo si zakúpiť.
  • Výška provízie
    Čím vyššia provízia, tým väčší je tvoj príjem. V priemere sa provízia pohybuje okolo siedmich percent.
  • Cena odporúčaných produktov a služieb
    Čím drahší produkt ponúkaš, tým väčšiu províziu môžeš získať. Ak predávaš niečo lacné, ako napríklad knihy, tak provízia je taká maličká, že musíš predať stovky kusov, aby si z toho reálne niečo mal. Miesto toho ti napríklad stačí predať jeden mobil. So zvyšujúcou cenou produktu však stúpa význam tvojej vierohodnosti. Ak nemáš silnú väzbu so svojim publikom, nebudú si na základe tvojich odporúčaní kupovať drahé veci, pretože to je pre nich príliš veľký risk.
  • Typ odporúčaných produktov a služieb
    Odporúčaš veci, ktoré riešia niečo dôležité (napr. MS Office) alebo sú to len bežné záležitosti (napr. filmy)? Sú to veci, za ktoré budeš získavať províziu opakovane (webhosting) alebo jednorazovo (kávovar)?

Osobne si myslím, že affiliate marketing môže byť zaujímavým zdrojom pasívneho príjmu, ale málokedy sa z toho dá vyžiť. Odporúčam prečítať si prípadovú štúdiu, v ktorej si jeden z najznámejších slovenských affiliate marketérov, Peter Chodelka, dal za cieľ vytvoriť pasívny príjem 1000 eur na mesiac pomocou affiliate marketing v priebehu jedného roku. Nepodarilo sa.

Ja som sa k affiliate marketingu vždy staval opatrne. Podľa mňa to totiž nie je ani zďaleka najlepšie využitie času, energie a investície v oblasti online biznisu. Hlavne nie na Slovensku, kde máme taký malý trh. Anglicky píšuci guru ako Pat Flynn vie na affiliate marketingu zarábať niekoľko stoviek tisíc mesačne, pretože má milióny čitateľov. To je na Slovensku nemožné.

Preto to beriem len ako doplnkový zdroj príjmu v určitých situáciách. Napríklad, keď som vydával novú knihu, miesto vytvárania vlastného eshopu som sa rozhodol vytvoriť affiliate marketing cez Martinus a poslal som svoje publikum tam. Zvýšil som si tak autorský honorár od vydavateľa o affiliate províziu od Martinusu a zároveň mi mohli ľudia písať recenzie.

Ak sa rozhodneš, že chceš affiliate marketingu skúsiť, zober si nasledovných desať rád k srdcu.

10 rád pre affiliate marketing

Niektoré z týchto rád môžu byť zrejmé na prvý pohľad, iné sú zase výsledkom mojich vlastných skúseností a experimentov. Všetky si zakladajú na poctivom prístupe k tomuto typu online príjmov. Preto začíname rovno prvým bodom:

1. Rob iba čestný affiliate marketing

Odporúčaj iba to, čo by si si sám rád kúpil. Daný produkt alebo službu si najprv vyskúšaj a pri jej opise buď objektívny. So svojimi čitateľmi sa podeľ o jej silné aj slabé stránky.

2. Daj svojim čitateľom vedieť, že máš podiel na zisku

Nesnaž sa ukryť fakt, že máš z odporúčania daného produktu alebo služby zisk. Ak robíš poctivý affiliate marketing a odporúčaš niečo, čomu sám veríš, potom ani nemáš dôvod sa skrývať. Čitatelia v konečnom dôsledku ocenia tvoju čestnosť a častokrát budú dokonca radi, že ti môžu pomôcť, keď kliknú na odkazy v tvojich článkoch, z ktorých máš províziu.

3. Rob to tak, akoby si propagoval vlastný produkt

Daj si na propagácii záležať. Ukáž svojim čitateľom, ako produkt vyzerá pomocou obrázkov alebo videa. Vysvetli im, čo vďaka nemu získajú, ako im to zlepší život. Odprezentuj ho rovnako dobre a nadšene, ako keby to bolo niečo, čo si sám vytvoril.

4. Spoznaj tvorcu produktu

Nájdi spôsob, ako môžeš nadviazať kontakt s tvorcom produktu, ktorý odporúčaš. Pomôže ti to produkt lepšie spoznať a otvorí ti to dvere do nových možností propagácie. Napríklad môžeš pre svojich čitateľov publikovať rozhovor s tvorcom produktu, ktorý objasní jeho výhody z osobného pohľadu a tým si ho bude mať záujem kúpiť oveľa viac ľudí. Alebo môžete spoločne vytvoriť predajnú stránku produktu, na ktorej bude jasne vidieť, že produkt má tvoje odobrenie, čo zvýši dôveru potenciálnych zákazníkov, ktorí veria tvojmu úsudku.

5. Pravidelne hľadaj kvalitné produkty

Maj oči otvorené. Existuje mnoho naozaj kvalitných produktov a služieb, len ich treba nájsť. Najjednoduchšie je vytvoriť si zmluvu s e-shopmi pre knihy, hudbu, potraviny, elektroniku a software. Potom vždy, keď nájdeš nejaký výborný produkt, stačí ho pridať do tvojho portfólia. Fantázii sa medze nekladú, ale daj si záležať, aby boli odporúčané produkty relevantné k tvojmu zameraniu. Ak píšeš blog o fotografovaní, tak odporúčaj napríklad foťáky, ale nie notebooky.

6. Uprednostni produkty nevyhnutné k prvému kroku

Podľa toho, v akej oblasti sa pohybuješ, nájdi produkt či službu, ktorá rieši základný problém. Musí to byť niečo, s čím potrebuje začať každý, kto chce nasledovať tvoje rady. Napríklad pre spomenuté fotografovanie to je fotoaparát. Ten musí mať každý, kto chce s fotografovaním začať. Preto je lepšie sústrediť sa na fotoaparát, než na techniku pre nasvietenie štúdia.

7. Vytvor zoznam najlepších odporúčaní

Na svojom webe vytvor špeciálnu stránku, kde zhrnieš tvoje najlepšie odporúčania produktov a služieb. Je dosť možné, že práve táto stránka sa stane tvojou najziskovejšou. Ľudia majú radi prehľadný zoznam dôležitých produktov a služieb, ktoré môžu po tvojom vzore sami začať využívať. Daj svojim čitateľom vedieť, že túto stránku pravidelne aktualizuješ, aby tvojim odporúčaniam dôverovali. Taktiež si nezabudni priebežne merať štatistiky ziskov z jednotlivých odkazov (napríklad pomocou WordPress pluginu Pretty Link), aby si mohol v budúcnosti zameniť tie slabé.

8. Zvoľ si iba jednu vec pre každú kategóriu

V niektorých prípadoch sa nájde viacero rovnako dobrých produktov, ktoré riešia ten istý problém. Zvádza to spomenúť všetky a dať čitateľom možnosť výberu. Avšak pokiaľ to nie je naozaj nevyhnutné, zameraj sa propagáciu jedného jediného produktu pre každú kategóriu. Mnoho ľudí má totiž problém rozhodnúť sa (najmä, ak ešte len začínajú), čo ich nakoniec môže odradiť. Zvoľ teda taký produkt, ktorému veríš najviac a sústreď sa len na neho.

9. Využívaj rôzne spôsoby propagácie

Neboj sa odporúčať ten istý produkt na rôznych miestach alebo v rôznych formách. Nie je na škodu pripomínať ho tvojmu publiku priebežne. Niekedy ľudia veci odkladajú, no keď sa im pripomenú, sú len radi. Rovnako sa oplatí využívať rôzne média. Niekedy daný produkt napríklad spomeň v texte článku, inokedy o ňom urob video alebo ho odprezentuj na sociálnych sieťach.

10. Ponúknite ľuďom bonusy

Ak je produkt, ktorý odporúčaš, naozaj dobrý, je veľmi pravdepodobné, že nie si sám, kto ho propaguje. Preto je dobré zvýšiť šance, aby si čitatelia kúpili daný produkt práve vďaka tebe (podiel na zisku dostaneš len vtedy, ak sa zákazník na daný produkt preklikol naposledy od teba). Môžete teda ponúknuť svojim čitateľom rôzne bonusy – napríklad návod, ako s produktom začať alebo zoznam trikov, ktoré pomôžu získať z produktu maximálny úžitok.

Hlavne si pamätaj, že najdôležitejšie je odporúčať iba naozaj kvalitné veci. Dôvera tvojho publika je to najdôležitejšie, čo svet poctivého affiliate marketing má. Ak čitatelia získajú z tvojich odporúčaní dobrú skúsenosť, je to výhra pre obe strany.

Už vieš všetko potrebné pre affiliate marketing

Affiliate marketing je zaujímavý spôsob, ako zarobiť na internete. Nemusíš vytvárať svoj vlastný produkt, stačí ti len lojálne publikum.

Ak si tak ešte neurobil, stiahni si zoznam piatich krokov pre spustenie úspešného affiliate marketingu.

Želám veľa šťastia a budem sa tešiť, ak sa podelíš so svojimi skúsenosťami.

Dostaňme spolu tento článok k viacerým ľuďom. Zdieľaj tu:

O autorovi

Ján Cibulka

Píšem o osobnom rozvoji a podnikaní na internete.