Freelancing je najrozšírenejším spôsobom, ako zarobiť na internete.
Tu sa dozvieš, ako sa stať freelancerom – a ak už ním si, zistíš, ako si zvýšiť príjem.
Na rozdiel od iných typov online biznisu nevytvára freelancing pasívny príjem. Preto je dôležité, aby to človek robil správne. Ako doplnok k tomuto článku som pripravil desať dôležitých otázok, ktoré si na začiatku freelancingu treba zodpovedať. Stiahni si tieto otázky kliknutím sem.
Ako začať freelancing
Freelancing je v podstate práca na dohodu, ktorá sa väčšinou uskutoční cez internet. Je to jeden z najrýchlejších spôsobov, ako začať zarábať cez internet.
Funguje to jednoducho.
Freelancer ponúka svoje znalosti alebo zručnosti výmenou za finančnú odmenu. Ak vieš na počítači robiť niečo, čo by mohlo pomôcť nejakej firme alebo jednotlivcom, najmú si ťa – a ty sa tak stávaš freelancerom.
Dobrou správou je, že počet vyhľadávaných znalostí stále narastá. A aj keď zrovna dané znalosti nemáš, väčšina z nich sa dá naozaj rýchlo naučiť. Tu je niekoľko príkladov:
- písanie článkov,
- jazykové korektúry,
- preklady,
- prepis dát v Exceli,
- zákaznícka podpora,
- editácia videa alebo fotiek,
- zvukové efekty,
- tvorba webstránok,
- tvorba mobilných aplikácií,
- online marketing,
- optimalizácia pre vyhľadávače,
- správa sociálnych sietí,
- grafický design,
- kreslenie,
- nahrávanie hlasu,
- tvorba firemného loga,
- tvorba vizitiek,
- účtovníctvo…
To je len malá ukážka toho, akú pomoc ľudia hľadajú cez internet. Určite už niektoré z tých zručností máš.
Vďaka freelancingu si začneš vytvárať kontakty vo zvolenom odvetví. Je dosť možné, že keď nájdeš svojho prvého klienta, budeš mu môcť pomôcť s viacerými vecami naraz. Klienti potom radi odporúčajú poctivých freelancerov svojim známym. Preto sa skôr či neskôr stane, že začneš získavať ďalších klientov na základe dobrej povesti.
Dôležité je teda získať toho prvého klienta. Pri hľadaní prvého klienta máš na výber dve možnosti:
- počkáš, kým klient príde za tebou,
- budeš si klienta hľadať sám.
Pozrime sa podrobnejšie na obe možnosti.
1) Freelancer, ktorý čaká na klientov
Táto možnosť je pre tých lenivejších. Stačí si vytvoriť profil na webstránkach, kde sa ponúkajú služby cez internet. Na Slovensku je najväčšia JaSpravim.sk, v Česku je to Stovkomat.cz a pre anglicky hovoriacich sú dobrými možnosťami Fiverr.com alebo Upwork.com.
Maj však na pamäti, že pred tebou už na týchto webstránkach existovali tisíce iných freelancerov, ktorí sú zabehaní a majú veľa pozitívnych hodnotení. Preto nie je ľahké vystúpiť z radu a získať svojich prvých klientov. Môžeš na to ísť dvomi spôsobmi:
- Môžeš začať s nízkou cenou. Dobre si to však premysli, pretože z dlhodobého hľadiska sa ti za podpriemernú cenu neoplatí pracovať. Zároveň tak prilákaš klientov, ktorým väčšinou nezáleží na kvalite odvedenej práce, a oveľa horšie sa ti bude od takých ľudí získavať dobré hodnotenie.
- Druhou možnosťou je vybudovať si naozaj silný profil s ukážkami tvojich relevantných prác, a potom si zaplatiť zvýraznenie tvojho inzerátu. Na JaSpravím sa ceny pohybujú od pár eur až po pár desiatok. Podrobnosti nájdeš tu.
2) Freelancer, ktorý hľadá klientov
V závislosti na tom, aké služby ponúkaš, zamysli sa, kto tvoje služby potrebuje a kde ho nájsť.
Napríklad, ak ponúkaš písanie textov pre webstránky, vyhľadaj e-shopy, ktoré majú vlastný blog a kontaktuj ich s návrhom spolupráce na vytváranie obsahu. Alebo, ak ponúkaš grafický design, nájdi si firmy, ktoré majú zastarané logo a ponúkni im niečo originálne.
Nenechaj sa odradiť pomalým postupom. Buď zdvorilý, trpezlivý a systematický. Oslovuje potenciálnych klientov jedného po druhom a sústreď sa na vytváranie kontaktov. Aj keď ťa v daný moment klient nemusí hneď najať, bude si pamätať tvoje vystupovanie a v budúcnosti sa na teba môže neočakávane obrátiť.
V neposlednom rade sa zamysli, či máš niekoho, s kým môžeš začať spolupracovať. Ak už si podobnú prácu vykonával v minulosti (napríklad v rámci nejakej spoločnosti), kontaktuj klientov, spolupracovníkov, známych a popýtaj sa, či pre teba nemajú prácu alebo či ťa môžu niekomu odporučiť.
Freelancing z právneho hľadiska
Keďže ideš zarábať na vlastnú päsť, je dobré zamyslieť sa aj nad právnymi vecami. Neboj, nie je to taký strašiak, ako sa na prvý pohľad zdá.
Ako vysvetlil Peter Furmaník v skvelom článku, že môžeš začať zarábať aj bez toho, aby si sa registroval ako živnostník či vytváral firmu. Jediné, čo vtedy potrebuješ urobiť, je na konci roka podať daňové priznanie (to je najlepšie zveriť odborníkovi – napríklad inému freelancerovi). Každopádne, z hľadiska odvodov to nie je najvýhodnejšie riešenie. Treba počítať s tým, že po podaní daňového priznania treba štátu odviesť 33 percent zo všetkých ziskov za celý rok.
Najlepšie však bude, keď sa registruješ ako živnostník. Vtedy si vieš uplatniť paušálne výdavky, čo môže poriadne znížiť tvoju daň a odvody štátu. Registrovanie živnosti nie je nič zložité, môžeš to mať hotové už za pár dní. Odporúčam ti najať si profesionálov, vo Firmárni to stojí iba 19 eur.
Ako svoj freelancing rozvíjať
Akonáhle získaš prvého klienta, začínaš budovať svoj biznis. Keď to budeš robiť správne, čaká ťa úspešná budúcnosť. Nasleduj týchto päť rád, aby si napredoval rýchlo, zvyšoval svoj príjem a odvádzal kvalitnú prácu:
- Buduj si dobrú reputáciu
Keď sa staneš freelancerom, tvoje meno sa stane tvojou značkou. Pýtaj si od svojich klientov recenzie. Ak náhodou niekto nie je s niečím spokojný, ponúkni mu náhradu alebo vrátenie peňazí. Naopak, spokojných klientov popros, aby ťa odporučili svojim známym.
Daj si tiež záležať, aby si bol vo svojej oblasti považovaný za odborníka. Najrýchlejšie to docieliš, keď budeš na internete publikovať podrobné informácie a návody z tvojho oboru. Môžeš na to využiť svoj blog, Youtube, alebo podcast. Napríklad, keď si špecialistom na grafický design, začni publikovať návody, ako pracovať s grafickými nástrojmi. - Zostaň v kontakte so svojimi bývalými klientmi
Pre mnohých freelancerov je lákavé stále hľadať nových a nových klientov. Je však veľkou chybou zabúdať na minulých klientov. Zostaň s nimi v kontakte a priebežne sa ich pýtaj, či im môžeš s niečím pomôcť. Z času na čas pre nich urob malú službu zdarma ako nečakanú pozornosť. Keď budeš so všetkými aktívne komunikovať aj počas toho, ako hľadáš nových klientov, začne sa ti to nabaľovať ako snehová guľa a o prácu určite nebudeš mať núdzu. - Vytvor si disciplinovaný proces
Čím viac práce budeš mať, tým viac bude záležať na tom, ako si manažuješ čas. Začni si hneď od začiatku vytvárať pracovné procesy a návyky. V budúcnosti ti to výrazne uľahčí prácu na projektoch.
Vyhraď si presný čas v dni, kedy sa budeš venovať freelancingu. Ak zrovna nebudeš mať žiadnu prácu, použite tento čas na kontaktovanie starých klientov alebo učenie sa nových schopností. - Ponúkni doplnkové služby
Vďaka doplnkovým službám pre stávajúcich klientov si môžeš podstatne zvýšiť príjem. Treba však na to ísť opatrne, aby si ich nevyplašil. Najprv vždy dokonči svoju pôvodnú prácu pre klienta nad jeho očakávania. Daj mu aj niečo naviac, než za čo zaplatil. Keď bude s tebou spokojný, ponúkni mu nejakú doplnkovú službu, ktorá by mu mohla ďalej pomôcť v jeho situácií. Napríklad, ak pre niekoho spravuješ sociálne siete, vysvetli mu, ako by mu pomohlo, keby sa to prepojilo aj s online marketingom. - Zvyšuj svoje ceny
Keď majú freelanceri veľa práce, častokrát začnú predlžovať svoj pracovný deň a pracovať aj nadčasy. Deň však má len 24 hodín a nedá sa to predlžovať do nekonečna. Vyhni sa nutkaniu pracovať viac a miesto toho zvýš svoju cenu. Nemaj zo zvyšovania cien obavy. Ak máš dobrú reputáciu a spolupracuješ so spokojnými klientmi, radi ti zaplatia za poctivú prácu to, čo si naozaj zaslúžiš.
Keď zvyšuješ cenu, urob tak minimálne o 30 percent. Je možné, že pre tretinu klientov to bude už priveľa a prestanú s tebou spolupracovať. V konečnom výsledku však budeš zarábať rovnaké peniaze z ostávajúcich klientov a pritom budeš pracovať menej hodín.
Freelancing je v tvojich rukách
Freelancing je najľahším spôsobom, ako začať so zárobkom cez internet. Ak ťa to láka, rozhodne sa do toho pusti. Získaš cenné skúsenosti a šancu vybudovať si vlastný biznis.
Ak si tak ešte neurobil, stiahni si 10 najdôležitejších otázok, na ktoré si odpovedá každý úspešný freelancer.
Želám veľa šťastia a podeľ sa o svoje skúsenosti s freelancingom.