Ako si vybudovať sebadisciplínu

A

Sebadisciplína ti pomôže v každej oblasti života.

Aj pre mňa má nesmierny význam. Potreboval som ju aj na napísanie tohto článku. Veď nie je oveľa jednoduchšie ležať na lehátku niekde na pláži?

Sebadisciplína na pláži

Sebadisciplínu denne využívame, aj keď si to neuvedomuje. Musíme predsa ovládať svoje emócie a pudy, aby sme v modernom svete prežili.

Okrem každodenného života má však sebadisciplína veľký dopad aj na našu budúcnosť. Štúdie však ukazujú, že hrá kľúčovú úlohu pri učení, cvičení, plánovaní aj náročných rozhodnutiach.

Inými slovami, sebadisciplína je predpokladom pre úspech.

Pripravil som pre teba príručku pre budovanie sebadisciplíny, ktorú si môžeš stiahnuť kliknutím sem.

Kto by nechcel pevné zdravie, úspešný biznis a kvalitný život? To všetko sa odvíja od sebadisciplíny.

Predtým, než sa sebadisciplínu naučíme rozvíjať, pozrime sa, aký dopad má na dôležité oblasti života.

Sebadisciplína pre zdravie

Zdravie je dlhodobým výsledkom sebadisciplíny. Stojí na štyroch pilieroch:

  • Genetika
    Jediný pilier, ktorý nemôžeme ovplyvniť (aspoň zatiaľ… uvidíme, čo nás čaká už v skorej budúcnosti).
  • Stres
    Väčšinou nemôžeme ovplyvniť pôvodcu stresu (napr. pracovná alebo rodinná situácia), ale môžeme si pomôcť meditáciou, filozofiou, psychológiou.
  • Výživa
    Je plne v našich rukách. Mali by sme byť nesmierne vďačný za blahobyt, v ktorom žijeme. Máme na výber zo všetkého, čo sa na svete dá zjesť. To je dar pre disciplinovaných ľudí a prekliatie pre tých nedisciplinovaných.
    Sebadisciplína pre zdravie
  • Cvičenie
    Telo máme iba jedno, a to funguje na úplne jednoduchom princípe: keď ho zanedbáme, pokazí sa. Pochopme tento princíp čím skôr a začnime sa o svoje telo starať pravidelným cvičením.

Sebadisciplína pre podnikanie

S biznisom som začal hneď po výške. Zobral som všetky našetrené peniaze z rôznych brigád a investoval ich do stránky, ktorá by pomohla ľuďom naučiť sa cudzí jazyk.

S bratom sme urobili firmu a pustili sa do práce. Štatistiky síce ukazujú, že pätina firiem skrachuje už po prvom roku, ale my sme si verili.

Išlo to pomaly. Trvalo nám rok a pol od založenia firmy, kým sme získali vôbec prvého zákazníka. Cítili sme sa asi takto:

Treba mať trpezlivosť

Makali sme a hľadali spôsoby, ako projekt Speaking Friends dokončiť a začať predávať. Boli chvíle, kedy sme to všetko chceli zahodiť, no napriek tomu sme napredovali so zaťatými zubami.

Nakoniec sa podarilo. Odvtedy si kurzom Speaking Friends prešli už desiatky tisíc študentov.

Keby sme nemali sebadisciplínu, boli by sme iba ďalším číslom na štatistike zbankrotovaných firiem.

Sebadisciplína pre život

Život je plný rozhodnutí. Nie tých veľkých, ale tých maličkých, na prvý pohľad nepodstatných rozhodnutí, ktoré robíme mnohokrát denne. Väčšinou si ich ani neuvedomujeme.

V týchto rozhodnutiach máme vždy dve možnosti:

Zvolíme to ľahké alebo to správne?

Ľahké možnosti nám dávajú okamžitú odmenu. Na chvíľočku z nich dostaneme dobrý pocit. Zapnem telku, hneď sa odreagujem. Zjem nezdravé jedlo, poteším chuťové bunky. Dám si ďalšie pivo, osviežim sa.

Za okamžitú odmenu platíme veľkú daň, ale až niekde ďaleko v budúcnosti. Potom sa stane, že človek sa jedného dňa zobudí a zistí, že je chorý, neúspešný, nešťastný.

Alternatívou k tomu je volenie správnych možností. Správne možnosti sú ťažké, musíme sa k nim premôcť. A čo je ešte horšie, nevidíme pri nich žiadny okamžitý výsledok. Ale niekde tam ďaleko v budúcnosti na nás čaká úžasná odmena.

Poklad na konci dúhy

Ako teda prekonať to lenivé ja a začať voliť správne možnosti miesto ľahkých?

Sebadisciplína v troch krokoch

1. Určenie hlbšieho dôvodu

Každý úspešný človek má hlbší dôvod, prečo sa snaží. Čím hlbší dôvod, tým pevnejšia sebadisciplína.

Preto sa zahľaď do svojho vnútra a nájdi svoju skutočnú motiváciu. Ak ťa napadajú iba materialistické dôvody (typu: chcem viac peňazí), pýtaj sa: „Prečo?“

Napríklad: „Prečo je pre mňa dôležité mať viac peňazí?“

„Aby som mohol kúpiť vlastný byt.“

„Prečo?“

„Aby som zabezpečil bezpečnosť pre svoju rodinu.“

Pokračuj s otázkami až kým sa nedostaneš dôvodu na koreň. Nabudúce, keď budeš zvažovať, či si zvolíš správnu alebo ľahkú možnosť, spomenieš si na svoj hlbší dôvod a rozhodnutie bude zrazu ľahké.

2. Vytváranie dlhodobých cieľov

Každý potrebuje mať v živote určený smer. Iba keď vieš, kam smeruješ, pocítiš vôľu vydať sa na cestu.

Väčšina ľudí však nemá určený žiadny smer. V podstate chcú ostať tam, kde sú. Vtedy sa sebadisciplína nemá o čo oprieť.

Vytváranie dlhodobých cieľov nemusí byť nič zložité. Jednoducho si predstav, kde chceš byť za päť rokov. Zatvor oči a predstav si sám seba, v akej situácii sa vtedy nachádzaš, ako vyzeráš, ako sa cítiš. Odvoď si od toho ciele, ktoré ťa tam dostanú.

Ak si chceš o vytváraní cieľov prečítať viac, napísal som článok Ako si tvoriť ciele a dodržať ich.

3. Vybudovanie návykov

Návyky sú posledným kúskom v skladačke. Ak ich vieme kontrolovať, dajú sa využiť v náš prospech.

Zoberme si napríklad sebadisciplínu pre pravidelné behanie v parku. Viem, že to je skvelé pre moje telo, ale komu by sa chcelo ísť bežať, keď sa môže zvaliť na pohovku a pustiť telku.

Určím si teda podľa prvého bodu najprv poriadny dôvod. Viem, že mám geneticky slabšie cievy a behanie považujem za tréning cievneho systému. Môj hlbší dôvod je, aby som si mohol aktívne užívať dôchodok v Taliansku pri mori a nie behať po doktoroch.

Podľa druhého bodu si vytvorím dlhodobý cieľ, ktorým je každý rok zúčastniť sa desaťkilometrového behu pre zdravie.

A potom prichádza na radu tretí krok – vytvorenie návyku, aby som nemusel pred každým behom rozmýšľať a premáhať sa silou vôle. Návykmi si automatizujeme správanie, aby sme mohli dosiahnuť mnoho malých víťazstiev každý deň.

O návykoch sa dočítaš všetko potrebné v článku Ako si budovať návyky. Najdôležitejšie je, aby si začal s niečím minimalistickým, čo budeš postupne rozvíjať.

Jedného dňa zistíš, že to, čo predtým vyžadovalo toľko sily vôle, zrazu robíš automaticky a s potešením. Aj to behanie sa po niekoľkých mesiacoch stalo jedným z mojich obľúbených koníčkov.

Záver

Ak si vybuduješ sebadisciplínu, zlepšíš doslova každú oblasť svojho života.

Stačí ti na to prejsť tromi krokmi: určiť si hlbší dôvod, stanoviť dlhodobé ciele a vybudovať návyky. Stiahni si k tomu príručku pre budovanie sebadisciplíny.

Nie je to však niečo, čo sa dá urobiť raz a navždy. Sebadisciplína sa buduje celý život. V každej novej oblasti života čakajú nové výzvy, pre ktoré budeš musieť svoju sebadisciplínu vystaviť skúške.

Niekedy uspeješ, inokedy nie. Avšak zakaždým, keď svoju sebadisciplínu skúšaš, zlepšuješ sa.

Ak si z tohto článku odnesieš len jednu vec, nech je to otázka:

Volím tú správnu vec alebo tú ľahkú?

Čím častejšie si túto otázku budeš klásť, tým ťažšie to budeš mať teraz a ľahšie v budúcnosti.

O autorovi

Ján Cibulka
Ján Cibulka

Píšem o osobnom rozvoji a podnikaní na internete.

Pridať komentár