Ako si písať denník pre osobný rozvoj

Písanie denníku je základom osobného rozvoja, dáva to životu doslova nový rozmer. Preto je na internete veľa návodov, ako si písať denník, ale…

Napriek tomu to málokto robí.

Väčšina ľudí totiž nevie, čo si zapisovať do denníka.

Zdá sa to jednoduché. Otvoríš a píšeš. Tak ako Winston Churchill, Albert Einstein, Charles Darwin a stovky ďalších úspešných osobností, ktorí si vo svojich preplnených programoch našli čas a pravidelne si viedli denník.

No keď otvoríš prázdne stránky, zrazu to také jednoduché nevyzerá.

Ako si písať denník

Preto sa v tomto článku dozvieš úplne všetko o tom, ako si viesť denník.

Najprv sa pozrieme na to, ako to zvyšuje kvalitu života, šťastie, produktivitu a motiváciu.

A potom prejdeme k samotným radám, čo si zapisovať do denníka.

Ako bonus som pre teba pripravil na stiahnutie aj moje osobné zásady, ako si písať denník efektívne.

Ako písanie denníka pomáha

V dnešnom rýchlom svete prijímame neustále obrovské množstvo informácií, preto nie je žiadnym prekvapením, keď si z nich zapamätáme len minimum.

Vďaka zapisovaniu si informácie aj myšlienky dokážeme pretriediť, vyriešiť mnohé dilemy… a zároveň sa pri tom aj pobaviť.

Na prvý pohľad sa zdá, že preháňam, keď poviem, že písanie denníka má pozitívny dopad na takmer všetky oblasti života. No dôvod je jednoduchý.

Vďaka tomu, že dostaneme myšlienky z hlavy na papier, prečistí sa nám myseľ. A jasná myseľ je základom pre produktivitu, motiváciu, pocit šťastia, vďačnosti a prekonanie obáv.

Okrem toho nám zapisovanie umožní pozrieť sa na veci z nadhľadu. Poznáš predsa ten pocit, keď ti po hlave behajú stovky myšlienok a ty sa v tom vieš ledva vyznať. Iba keď sa od nich odosobníš, dokážeš ich všetky preskúmať a vybrať si tie, ktoré majú skutočnú váhu.

Metódy, ako si písať denník

Za posledné roky som skúšal mnohé techniky a teraz ti ukážem, čo sa mi osvedčilo.

Odporúčam ti skúsiť nasledovné štyri typy poznámok, čo si zapisovať do denníka.

1. Vďačnosť

Každý deň začínam vymenovaním troch vecí, za ktoré som vďačný. Má to neuveriteľný efekt na kvalitu života a pocit šťastia. Je to dokonca aj vedecky podložené a odporúčajú to mnohí velikáni ako Oprah Winfrey, Dale Carnegie či Warren Buffett.

Z osobných skúseností odporúčam vyjadriť vďačnosť v týchto troch oblastiach:

  • Príjemná maličkosť (som vďačný, že som si mohol dopriať šálku kávy)
  • Ako sa k tebe niekto príjemne zachoval (som vďačný, že mi žena pripravila večeru)
  • Ako si sa zachoval ty sám (som vďačný, že som mal dosť sily ísť včera do fitka, aj keď som bol lenivý)

Zaberie to len minútku. Daj si však záležať, aby si každý z tých zážitkov precítil vo svojom vnútri. Nech ti vyčaria úsmev na tvári. Čím častejšie to budeš robiť, tým viac si zvykneš oceňovať, čo ti život dáva a hľadieť na tie dobré veci.

2. Úlohy

Na začiatku dňa si zapíš, ktorá je na dnes tvoja najdôležitejšia úloha.

Zvoľ si takú úlohu, ktorá ťa najviac priblíži k cieľu. Zapíš si úlohu aj samotný cieľ a potom si k tomu doplň:

  • prečo je pre teba zvolený cieľ významný,
  • aký na neho bude táto úloha mať vplyv.

Takéto zopakovanie tvojich priorít ti dodá čerstvú dávku motivácie a odhodlania. Do nového dňa vykročíš s čistou mysľou a jasnou predstavou o tom, čo robiť.

3. Rozhodnutia

Využi svoj denník ako spätnú väzbu pre tvoje rozhodnutia. Keď máš pred sebou nejaké rozhodnutie, ktoré obsahuje veľa neznámych, začni sa sám seba pýtať na všetky súvisiace otázky.

Povedzme, že sa nevieš rozhodnúť, či dať výpoveď a začať sa učiť, ako zarobiť na internete. Začni o tom písať. Pýtaj sa:

  • Aké sú výhody a nevýhody?
  • Ako sa budem cítiť za desať rokov, ak to neurobím?
  • Ak to vyjde podľa predstáv, čo mi to v konečnom dôsledku prinesie?

Odviaž svoju fantáziu a odpovedaj si podľa toho, ako to vnútorne cítiš. Keď si potom svoje odpovede prečítaš, uvidíš, ako sa ti vyjasní myseľ.

4. Obavy

Neexistuje lepší spôsob, ako prekonať obavy, než o nich začať písať. Keď prenesieš svoje obavy na papier, lepšie ich spoznáš. Pochopíš, čo v tebe vyvoláva strach a aké to má dôvody.

Obavy zapísané na papier začnú strácať svoju silu. Už len ten samotný pocit, že si ich dostal zo svojej hlavy von, bude pôsobiť odľahčujúco. Pozrieš sa na to z tretej perspektívy a zrazu zistíš, že to vôbec nie je také hrozné, ako to na prvý pohľad vyzeralo. Okrem toho častokrát získaš aj jasnejšiu predstavu o možnostiach, ako sa k tým obavám môžeš postaviť a prekonať ich.

S čím začneš ty?

V tomto článku máš všetko potrebné, aby zapisovanie pozitívne zmenilo aj tvoj život. Je to jeden z najdôležitejších pilierov osobného rozvoja.

A ak sa rozhodneš, že ideš do toho, stiahni si moje osobné zásady, ako to robiť správne, aby si zo zapisovania vyťažil maximum. Vychádzajú z mojich skúseností nadobudnutých z denného zapisovania za posledných niekoľko rokov.

Napíš v komentári, ktorú zo štyroch oblastí zapíšeš do svojho diáru ako prvú. Bude to vyjadrenie vďačnosti, upresnenie úloh, zváženie rozhodnutia alebo prekonanie obáv?

Aktualizované: